Sæsonen 14/15 Godkendt eller?

arayas billede

Jeg vil her prøve at få lidt debat omkring sæsonen som er gået, vi har alle store følelser for klubben og er alle påvirket og måske udmattet af sæsonen som er gået, her er mine tanker omkring 14/15 sæsonen.

Jeg var meget positiv over vi fik Poch ind som manager, han havde gjort det rigtig godt i Southampton og de var et af de få hold jeg rent faktisk gad bruge min tid på at se ud over Spurs. Hvad kunne han ikke udrette hos os når han nu havde gjort det så godt hos Saints? Jeg var meget imponeret over hans evne til lynhurtigt at få sit system på plads hos Saints og da jeg mener vores trup, på papiret, er langt bedre end deres, var jeg meget fortrystningsfuld overfor sæsonen som stod for døren. Der er altid et transfer vindue som skal lukkes i før vi har en ide om hvor vi står trup mæssigt og da vi skrev 3 september var jeg noget skuffet. Vi havde hentet absolut intet til start 11, jo Davies måske, men vinduet havde været noget af en fuser som senere skulle vise sig nærmest at være en katastrofe. Det er decideret useriøst ikke at hente èn eneste spiller der forstærker holdet når man tænker på at vores konkurrenter hele tiden henter den ene start 11 spiller efter den anden. Og med tanke på at sidst vi hentede spillere til start 11 var det altså Paulinho, Soldado og Lamela. Så på den baggrund kunne jeg ikke andet end skrue ned for forventningerne om end jeg stadig var naiv nok til at tro vi kunne spille med om top 4 da jeg ikke mente pool eller man united var bedre end os. 

Taktisk sejlede vi fuldstændig i starten af sæsonen og det er selvfølgelig fair nok, men resultatmæssigt var det en lige så dårlig start som spillet var dårligt og 1 November havde vi vundet 3 kampe i PL, 2 af dem med heldige 1-0 sejre, absolut ikke godkendt og slet ikke spillemæssigt. Så kom "vendepunktet" da Kane score mod Villa og vi vandt en meget ufortjent 2-1 deflected free kick last minute sejr, men det at Kane kom ind og gjorde en forskel har imo nærmest reddet vores sæson og det viste Poch endegyldigt at mange af de dyre spillere ikke passede ind i hans stil, hvad den så end var, og allerede 1 november kunne en hel del spillere afskrives fra denne sæson. Spillet blev gradvist bedre, pres spillet han var så kendt for blev bedre og det fungerede bedre med spillere som var sultne. Samtidig gik der en del forlydner om at flere spillere var raget uklar med Poch over nogle omklædningsrums hædelser bla. efter nederlaget til Stoke hjemme på WHL 9 November. Vi ramte sæsonens bedste periode omkring nytår og lige efter, selvfølgelig med de 2 derby sejre over de røde og blå hunde som sæsonens klare højdepunkter, der spillede vi, på dagen, virkelig godt, men taktisk kunne vi slet ikke holde momentum og set i bakspejlet så sluttede vores sæson egentlig da vi slog scum hjemme, vi vidste det bare ikke for efterfølgende blev spillet dårligere og dårligere ligesom jeg troede at nu var vi på rette vej. Hvis jeg sådan virkelig kigger på sæsonen så mener jeg faktisk at vi kun har spillet 2-3 rigtig gode kampe og et hav af elendige. Modsat mange andre så køber jeg ikke den med at "jamen truppen er ikke bedre" Altså hvis Stoke kan udspille os på den måde som de gjorde for nylig så burde vi jo rykke ned, men sådan ER truppen jo ikke, problemet er bare at niveauet der bliver lagt for dagen ALT for tit er til nedrykning og det skræmmer mig helt vild. Det er selvfølgelig ikke Pochs skyld at tidligere managers har handlet dyre håbløse spillere, men med nu 57 kampe spillet så er det mig en gåde at han ikke har vist mere taktisk fleksibiltet for spillet er ganske enkelt ækelt at se på og havde vi ikke haft den enorme mængde held vi har haft i denne sæson, ja så tror jeg sku han var blevet fyret. Det er velkendt at de fleste managers starter nedefra og stabilisere defensiven og så arbejder med offensiven bagefter, men hvor er det han har arbejdet fra star, og nu, hos os? Vores defensiv er historisk dårlig, kun overgået af os selv i 2007, og vores offensiv er tæt på ikke eksisterende, vi slider og slæber for at score og tit er vores mål noget tilfældigt rod, jeg er godt klar over mål bliver scoret på fejl, men jeg mener stadig vi har overordenligt svært ved at score fordi vi ganske enkelt spiller for langsomt og alt alt for lidt frem af. Derfor glæder det mig da at DL nævner problemet i sin "årsrapport" brev til supporters fra i lørdags. 

Ang. Cups så var den vigtigste for mig, som altid FA Cup og den var igen en kæmpe skuffelse, EL var godkendt om end spild af tid og Liga cuppen var selvfølgelig en succes om end vi ikke ramte dagen på Wembley. Hverken Poch eller spillerne skal klandres for det nederlag.

Hvor står vi taktisk næste sæson? det er dèt enkeltstående spørgsmål jeg aller aller helst ville have haft svar på i denne sæson, men jeg fik det ikke og det bekymrer mig af helvedes til.

Hvad skal der ske med truppen til sommer? Det har vi diskuteret og været enige om længe, der skal renses ud, Friedel er færdig, Davies har væres ringe og i dag er der forlydner om at han selv søger væk efter kun 1 sæson, Fazio er ikke god nok, Vertonghen skal hæve sit bundniveau gevaldigt, Walker er historie. Paulinho, Capoue, Kaboul, Stambouli, vlad, adebayor og Soldado skal simpelthen ud. Dembele og Towns må gerne følge med, det er jo fuldstændig vandvittigt vi kan ende i en situation hvor man reelt ønsker 12 spillere ud, det er så amatør agtigt. Hvem der ryger bliver afgørende for hvem vi henter ind imo og det betyder nok at vi igen handler sent selvom Poch selv har været ude og sige han helst vil handle tidligt og det er ikke ligefrem at bakke ham op fra DL`s side HVIS det ender sådan. Jeg håber det ikke, jeg håber til gengæld på følgende spillere kommer ind: MS fra Saints, jeg tror faktisk vi har en god chance, Austin fra qpr, arbejder stenhårdt og kan afgøre kampe på egen hånd og så håber jeg på Shawcross fra Stoke, tror ikke han er realistisk men jeg så ham så gerne hos os. Hvad der ellers kommer ind ved jeg ikke, men jeg så gerne spillere der kan levere fra dag 1 og ikke flere talenter, vi har masser af talent, men vi mangler kvalitet! Alli, Pritchard og vel også ham Wimmer er imo ikke spillere til andet end truppen og som tidligere nævnt mangler vi start 11 spillere. 

Mit bud er jeg til August er lige så naiv og optimistisk om næste sæson som jeg er altid er omkring Spurs og allerede nu ved jeg godt at mit største ønske er at Poch kan levere fodbold The Spurs Way for ellers overlever jeg ikke en sæson mere.... og det gør han heller ikke Wink

COYS

Our central defenders, Doherty and anthony Gardner were fantastic and I told them that when they go to bed tonight they should think of each other..... David Pleat 2004

alfieconns billede

Tak for dit oplæg Araya. Desværre enig med dig langt hen ad vejen. Pessimismen har jo gode kår i øjeblikket, og jeg kan han heller ikke se lys for enden af tunellen, selv om man jo håber det ser anderledes ud til august. Vi har ret beset spillet to måske tre gode kampe i år. Ellers været elendige hjemme og enormt heldige ude. Hvis ikke havde vi ikke været i nærheden af EL. Men hvem har levet op til forventningerne? Jo vor Egen Eriksen om end han også så småt er ved at blive smittet af middelmådigheden. Kane har jo dog været en åbenbaring, men om han fortsætter er nok et stort spørgsmål. Rose bliver bedre og bedre og Hugo har reddet os mangen en gang selvom han ofte blev solgt til stanglakrids. Hvor mange af dem mon vi har til næste år?

så er der alle de dyre men umulige drenge til skyhøje priser, men af dem er der dog noget der tyder på, at Lamela muligvis vil indfri bare nogle af forventningerne til næste år, hvis vi ellers har tålmodighed med ham. Hvor mange penge kan vi få for de andre? måske fornuftige byttehandler vil kunne gøre det. Schneiderlein , som vi alle ville være lykkelige for at få, kunne måske fås påden måde, men der nok hård konkurrence. Derudover har jeg glemt at nævne spillere, som har underpræsteret. Spillere som jeg faktisk var bange for vi ikke kunne holde på, hvis vi ellers havde haft en god sæson. Her tænkes  på Walker, Verthongen f.eks. 

Vi troede måske i bedste fald vi kunne kæmpe med om 4pladsen, men det kunne vi så slet ikke. Jeg kunne tænke mig at lancere et nyt syndrom og kalde det Chadlisyndromet. Hans præstationer har om nogen karakteriseret sæsonen,  scorende et pragtmål i en ellers elendig hjemmekamp mod Stoke.Vi må trøste os med at vi jo ikke er ene om at skuffe år. Pølle har brugt ligeså mange ud af vinduet som vi tilnæsten ingen verdens nytte.

Lad os så i det mindste håbe på, at de spillere, der forhåbentlig kommer er et resultat af POs ønsker. At han får dem i samarbejde med Mitchell. Så ved vi i hvert fald, hvem der er de ansvarlige. Om det så er nok er tror jeg desværre ikke, for vi kan ikke konkurrere med de største. Men så må de handle så meget desto mere snedigt. Vi krydser fingre.

kcs billede

Så sluttede sæsonen, og derfor giver det mening at komme med den endelige konklusion. Det simple svar på spørgsmålet til denne tråd er: Ja. Sæsonen er godkendt. En 5. plads (én placering bedre end i fjor) samt en tur på Wembley i Pochs første sæson er godkendt. 

Så kan vi diskutere spillet. Det har bestemt været op og ned. Det har til tider været skuffende, og andre gange har vi leveret flotte præstationer. Man er gået fra at kunne se tegningerne til noget godt, til overhovedet ikke at kunne se meningen med det hele. MEN - hvad vi måske ikke har haft i godt spil, har holdet til gengæld (med enkelte udfald) haft i god mentalitet. Vi har vundet mange point i slutminutterne og det er IMO ikke kun held. Og generelt set har spillerne kæmpet og fightet det bedste de kunne.

Vi har fået ført nogle unge spillere ind på holdet, som alle, tror jeg, vil være en del af fremtiden. Spillere der kan bygges på og op omkring. Kane (naturligvis), Dier, Bentaleb, Mason, Chadli og Rose er alle spillere der enten er blomstret op eller er kommet ud af det blå. Og er alle spillere, der vil have en stor rolle over de kommende sæsoner er jeg sikker på. 

Vi vinder en placering kontra i fjor, og slipper for EL kval (og dermed en dum opstart). Det er positivt! Så kan vi altid snakke pointsnit, men IMO har hver sæson sin egen puls og sit eget liv - og sæsonerne er ikke pointmæssigt sammenlignlige. I de to sæsoner under Redknapp, hvor vi blev nr. 4, fik vi færre point end under AVB i hans første sæson. Og generelt er vi vel alle enige om, at sæsonerne under Redknapp var markant bedre. Det mener jeg i hjvert fald. I fjor fik vi 69 point i en skidt sæson. To år før blev vi nummer 4 med det samme pointantal i en ret god sæson. En 5. plads er godt, og om 10 år vil det stadigvæk være et fint resultat. Derudover var vi en tur på Wembley. OK, Det endte ud i en skuffelse (og en hård periode derefter), men var fortsat en oplevelse. En finale er en finale - og en cupfinale på Wembley er stort!

NU skal der renses ud. Vi har alt for mange spillere, der ikke passer ind eller som aldrig slår til. Groft sagt at det utroligt at vi bliver nr. 5 med så mange spillere, der enten er helt væk, ikke passer ind eller er og har været deciderede skuffelser. Jeg håber på 10-12 spillere ud og mener vi i det kommende vindue, hvis muligt, skal lave det helt store cut. Det bliver svært, for hvem kaster lige penge efter en Mental ustabil og dyr Adebayor, en udbrændt og dårlig Kaboul, en forvirret rumæner og en dyr spanier, der har tabt sin målnæse. Og man kunne blive ved....

Vi skal holde fast i de unge spillere der er ført op, og IMO er det den rigtige linie vi har valgt. Vores chance for top 4 ligger IMO IKKE i at købe en helvedes masse dyre spillere til start 11, som i fjor. I stedet skal vi, over tid, bygge et hold op, der måske om nogle år kan toppræstere og lave en 4. plads. Her synes jeg vi har lagt noge gode sten i år (Kane, Benta, Dier, Rose fx...). Jeg har det fint med at vi handler ungt ind - og håber så samtidig at vi køber et par etablerede spillere, der kan støtte op om vores unge garde (som da vi i sin tid fx hentede Parker). Det kunne fx være Milner eller Shawcross.

Lad mig til sidst slå fast. JA, vi skal forbedre os. Vi skal spillere bedre end vi har gjort i år. Der skal jo helst være fremgang i det vi ser. Jeg er også spændt på om Poch lærer at tackle udfordringerne med EL kontra PL bedre. Jeg er personligt træt af undskyldningerne omkring EL, og mener ikke det kan passe, at vi ikke kan håndtere to ting. Hvad pokker vil vi gøre hvis vi ender i CL? det er præcis den samme udfordring! Til tider har det været frusterende, og der er mange spillere i den nuværende trup, man ønsker hen hvor peberet gror. Overordnet set er jeg dog tilfreds med sæsonen. 

COYS.

Halils billede

Fint skriv KC.

Der skal renses ud i dødvægten. Kaboul, Ade, Vlad, Paulinho, Lennon og Capoue er de navne der dukket op først.

De har sådan cirka bidraget med ligegodt intet i denne sæson, samtidigt med de trækker enorme lønninger. Netop lønningerne kan gøre det besværligt, at få dem sendt afsted. Belastende. Særligt Ade og Kaboul bliver besværlige.

Forsvaret skal forbedres markant. Spurs kan ikke rykke op i tabellen før forsvaret bliver bedre. Der er gået pinligt mange mål ind. Taktisk er forsvaret der, hvor fokus hovedsageligt skal være i denne offseason. 

Poch har været her et år og spillerne har set, hvordan Poch træner. Det skabte gevaldige problemer sidste sommer med brokkehovederne Ade og Kaboul(Kaptajn og vicekaptajn...), så ro og fred i denne opstart bliver herligt. 

bjarkehs billede

Det virker til, der er gang i udrensningen. Og der virker til at være ro i truppen. Indtil videre går det vist som Levy vil have det!

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer