Bog om fodboldtrøjer

Klinsmanns billede

Hej alle

Jeg lavede lidt reklame for min bog om fodboldtrøjer der udkommer d. 23 oktober. i shoot-boksen på fosiden, men dette er nok et bedre sted. Så kan jeg også uploade et par billeder Smile

Bogen hedder Blod, sved & fodboldtrøjer, og er den første danske bog om emnet. Jeg har samlet på fodboldtrøjer i mange år. Men ikke de trøjer man køber i den lokale sportsforretning. Jeg samler udelukkende trøjer som har været i kamp. Jeg har i skrivende stund omkring 300. Rigtig mange fra Tottenham, men også mange fra andre klubber i Premier League, Bundesligaen, La Liga og Serie A. Og selvfølgelig også landsholdstrøjer. Bogen indeholder en del trøjer fra min samling, og selvfølgelig en del fra Tottenham, men også en masse historier om fodboldtrøjer, og også en lille gennemgang af forskellen mellem fan-versionen og spillernes version.

Link til en artikel i Euroman:
http://www.euroman.dk/kultur/musik/svedig-samling-jagter-sjaldne-fodbold...

Hvis nogen herinde på forumet kunne finde på at læse den, vil jeg bliver meget glad for lidt kritik.

COYS!

Daugaards billede

Meget imponerende og vanvittig hyggelig hobby! Har du en fuld liste på dine trøje eller bare hvilke du har fra Tottenham-spillere? Evt. nogle gode røverhistorier, hvordan du har fået fat på nogle af dem andet end via auktioner? Eller skal man have fat i bogen for at tjekke det? Smile

I will never go blue, I don't need no guns and I'd rather walk alone! COYS!

Klinsmanns billede

Jeg har omkring 60 Tottenham trøjer. Blandt dem er spillere som Robbie Keane, Klinsmann, Lennon, Defoe, Ardiles, Ferdinand, Bale, Modric, Adebayor, Berbatov og en masse andre.

Mange af dem kommer netop via auktioner, men jeg har også en indgang til en kit manager i en PL klub, som har skaffet mig en del fine trøjer, mod betaling selvfølgelig. På den måde lykkes det mig at lave en helt unik Premier League samling af én trøje brugt i kamp fra hver klub i 12/13 sæsonen. Det var inspireret af en tidligere formand for QPR, som havde en tilsvarende samling fra 92/93 sæsonen. Den samling var på auktion for et par år siden i London, og jeg blev vildt betaget af den. Så meget at jeg besluttede at forsøge selv at lave sådan en samling.

De gode "røver-historier" er selvfølgelig med i bogen Wink

Hoddles billede

Så det du fortæller, hvis jeg læste rigtigt, er at du har en match worn Klinsmann trøje...??!?  Er sygt misundelig!

Du har nok fået spørgsmålet tit, men er det én af de gode med græs/mudder på maven ?

Klinsmanns billede

Ja jeg har en Klinsmann match Worn fra 94/95 sæsonen. Den er dog vasket. Trøjer fra den periode kommer ofte vasket og uden kampfaka, da de blev brugt i flere kampe, modsat i dag, hvor de næsten får nye trøjer til hver kamp. Til gengæld er det den langærmet version, som kun blev produceret til spillerne, og den kunne derfor ikke købes som replica. En af de flotteste Tottenham-trøjer efter min mening.

bluefoxs billede

tør man spørge hvad du sådan cirka i snit har betalt for spurs trøjene? 

Klinsmanns billede

Jeg ville gerne kunne svare på det. Men det kan jeg ikke. Hver trøje er unik, og prisen afhænger meget af hvor den kommer fra, og hvem der har spillet i den. Så der findes ikke noget gennemsnit.

Men Tottenham match worn-trøjer er, modsat vores placering i Premier League, bland top 3 over de mest eftertragtet og dyreste trøjer. Det handler selvfølgelig om hvem der samler dem, men også meget om hvor mange trøjer der slipper ud af klubben. Der er et par hardcore Spurs samler i England. Den ene en tidligere sportsdirektør i klubben, den anden en god bekendt. De giver den gas. Min ven har hjemme, ude og 3-trøjer (incl FA-cup finaler, liga-cup finaler og UEFA-cup finale trøjer) tilbage til 1960. Det er en vanvittig samling, som klubben ikke engang kan matche.

Douglass billede

Hvor kan bogen købes?

Klinsmanns billede

I diverse boghandler fra d. 23 oktober. Men forlaget har sagt at jeg gerne må give min Spurs-venner en eller anden form for rabat. Så jeg tjekker lige med dem om de kan lave en rabatkode på turbineforlaget.dk hvis man bestiller hos dem. Kommer tilbage når jeg har hørt fra dem Smile

Klinsmanns billede

Forlaget har lavet en rabatkode til Spurs.dk brugerne. Den giver 25% ved køb på deres hjemmeside:

http://www.turbineforlaget.dk/shop/boeger-paa-vej/boeger-paa-vej/blod,-s...

Rabatkoben er: fodboldforum

Douglass billede

Et godt indslag på TV2 News igår (kultur)

De må godt nok har store værdige bag de store pengeskabe.

Har selv en næsten total samling af Ours bluser fra 1970-2014, dog er ingen af dem været i brug.

Glæder mig til bogen udkommer i morgen.

Mathuss billede

Tillykke med den Jesper

Har bestilt bogen og prøvet at reklamere lidt for den på journalisthøjskolen, synes det er så fedt!

Har lige et spørgsmål også: Hvad giver en trøje værdi? At den har været brugt, eller at den er original fra klubben/spilleren?

Står nemlig selv og skal hjælpe med at værdisætte ca.120 trøjer, fra en tidligere DBU-mand der gik bort sidste år. Der er alt fra Flemming Povlsen i Dortmund til Jubilæumstrøjen AGF fik lavet for lidt tid tilbage. Men meget få af dem virker som værende match-worn.

COYS!

Klinsmanns billede

Tak. Jeg synes ikke det var verdens bedste indslag, men der ligger en lidt (kun lidt) bedre version på tv2oj.dk Og Kanalsport har et par programmet i næste uge. Jeg synes de er bedre.

Klinsmanns billede

Mathus: lyder sgu godt Smile

begge dele kan give en trøje værdi. Der er samlere til alt. Men generelt er det trøjer det har været i kamp det har den højeste værdi, og her er dokumentation en ret fin ting. Men originale spillertrøjer fra specielle perioder og med specielle spillere kan bestemt også ryge i en høj kurs. Om de har været brugt i kamp kan være svært at se på trøjen, så det kræver noget detektiv-arbejde, og det kan være svært med ældre trøjer da der ikke findes samme billedearkiv som fra "moderne" kampe.

AGF jubilæumstrøjen f.eks. har næste helt sikkert været i kamp. Jeg har tre af de trøjer fra den kamp, og jeg ved der kun blev lavet én pr spiller. De spillere der skiftede i pausen, spillede resten af kampen i en almindelig trøje uden den specielle brodering af kampdatoen.

Jeg vil gerne hjælpe hvis du synes det giver mening.

bluefoxs billede

Så er bogen bestilt, ser frem til læsningen af den 

Klinsmanns billede

Lyder godt bluefox. Håber du kan li' den. Og jeg høre gerne ris og ros.

Jeg var forbi Go' morgen Danmark i morges, dem af jer der har TV2 play kan se det derinde. Jeg fik ikke lov til at snakke om, eller vise, de tottenham-trøjer jeg havde med, men der var til gengæld gensyn med den gamle Spurs-dreng, Allan Nielsen Smile

Hoddles billede

Det var et rigtig fint indslag. Håber at det lykkedes at få fat i Nielsens trøje.

Klinsmanns billede

Jeg tror desværre det bliver mere end svært for Allan Nielsen at finde den trøje Hoddle. Den kan have skiftet hænder nogle gange siden han sidst så den. Men sjovt fundet på af TV2.

Klinsmanns billede

Jeg har førsøgt at poste nogle billeder af min Tottenham-trøjer herinde, men jeg få heletiden besked på at mit limit er opbrugt??

Men jeg har oprettet en side på facebook ifm min bog. Jeg vil opdaterer siden med trøjer i forhold til dem der ikke blev plads til i bogen, og selvfølgelig nye i samlingen. Og jeg vil forsøge at få nogle Tottenham-trøjer lagt derind, så dem der er interesseret kan kigge med.

Søg på Blod, sved & fodboldtrøjer. Så burde den dukke op

Klinsmanns billede

Et lille TV indsalg fra "Backstage" på Kanal Sport i aftes:

https://www.kanalsport.dk/indslag/samlermani-hor-om-herholts-vilde-troje...

bogarts billede

Hej Jesper.

Har med stor interesse læst din spændende og velskrevet bog om et for mig "helt ukendt" samlerområde. Her gik jeg rundt og troede at alle mine Tottenham trøjer var "ægte". Måske ægte butikstrøjer, men absolut ikke spillertrøjer kan jeg forstå.  

Bogen er "selvfølgelig" ekstra interessant fordi der er så meget om Tottenham. , men jeg kan varmt anbefale den til alle der har et bankende fodboldhjerte.

Samler selv Tottenham Home programmes - og har det nøjagtig som du beskriver: 

Afhængig af det...

Det kick man får...

Venter på at en auktion slutter...

Nedturen, når man ikke får det man har budt på...

Søger og leder efter det næste til samlingen....

Et par ting:

Side 18 skriver du om Ligacup finalen Blackburn-Tottenham:

Det var IKKE i 2001 men i 2002, og finalen blev IKKE spillet på Wembley, men på Millennium Stadium i Cardiff.

Derudover et par stavefejl hist og her, og så er jeg "skuffet" over at du har Lennon og Keane på bagsiden og ikke på forsiden af din bog 

Endnu engang tak for en fremragende bog. Super spændende læsning, og held og lykke fremover med din jagt og din samling af match worn-trøjer.

Bo.

Klinsmanns billede

Hej Bo

Tusind tak for din feedback. Det gør mig meget glad, at du synes om den, og gider give mig feedback.

Jeg beklager de par stavefejl. Jeg har ladet mig fortælle at det næsten er umuligt at undgå. Forlaget har haft den gennem to korrekturgange hos en ellers meget dygtig korrekturlæser, men det var åbenbart ikke nok Wink

Den med Liga Cup finalen i 2002, i Cardiff, er meget værre. Ja nærmest pinlig. Jeg opdagede det først da jeg stod med den færdige bog i hånden. Jeg var klar på at trykke om, men det var forlaget ikke Wink

Balancen mellem min egen KÆMPE kærlighed til Spurs, og så forsøget på at gøre bogen så bred som muligt, gjorde at der ikke kom Tottenham-trøjer på forsiden. Jeg var i forvejen lidt bekymret for om der gik for meget Tottenham i den, men den feedback jeg har fået tyder på at det er lykkes nogenlunde med den balance. Tottenham-trøjer fylder selvfølgelig mest i min samling, men jeg ville gerne snakke fodboldtrøjer generelt, så det var vigtigt for mig ikke at blive for Spurs-relateret. Selv om Tottenham nu har en del sider i bogen, så er der mange af Spurs-trøjerne der ikke kom med i bogen. Alle de trøjer fra min samling der ikke kom med, bliver lagt ind på bogens facebook-side. Der ligger allerede et par Tottenham-trøjer. Bl.a. min egen favorit: En Le Coq Sportif trøje brugt af Crooks i 1981. Den kan ses her: https://www.facebook.com/232211963650433/photos/a.313845618820400.107374...

Endnu engang tak for dine kommentar.

/Jesper

Daugaards billede

Efter jeg fik bogen i adventsgave i julen 2015, overvejede jeg selv at forsøge at starte en samling - og det er lykkedes mig. Siden nytår har jeg samlet på primært Tottenham-trøjer, men også andre trøjer, som jeg af den ene eller den anden årsag synes var fede, sjove eller specielle, har jeg prøvet at få fat i.

Hvis folk har lyst til at se, hvad jeg har fået hamstret... og evt. i fremtiden får samlet opdatere jeg løbende hjemmesiden www.thedaugaardcollection.dk til det formål. Jeg har blandt andet nogle trøjer fra andre engelske klubber på vej fra postvæsnet i øjeblikket.

I will never go blue, I don't need no guns and I'd rather walk alone! COYS!

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer